Media Content-produktion
En tvåårig yrkesinriktad utbildning inom medie- och innehållsproduktion. Du lär dig att producera och förmedla content – det vill säga att skapa relevant innehåll anpassat för olika format, kanaler och målgrupper. Du jobbar med text, bild, ljud (podd/radio), grafik och rörlig bild. Vi ger dig möjligheterna att gå din egen väg i medievärlden.
Vill du läsa Media Content-produktion?
Ansök senast 15 april 2024!
År 1 – grunder i innehållsproduktion
Första året lär du dig grunderna inom innehållsarbete och medieproduktion i form av text, bild, ljud och video. Vårt kursupplägg är en mix av journalistik, produktionsplanering och produktionsteknik.
Du lär dig kamerateknik, inslagsproduktion, redigering och publicering med Adobe Premiere, Audition, Photoshop, Lightroom, WordPress, InDesign och After Effects.
Praktiskt, personligt, på riktigt
Utbildningen är praktiskt inriktad. Pedagogiken bygger på kortare teoretiska genomgångar och att du som kursdeltagare sedan snabbt får gå ut och prova praktiskt. Övningarna utvärderas i grupp.
Du har under utbildningens gång nära kontakt med dina lärare, som fungerar som handledare och mentorer. Vi lägger stor vikt vid personlig utveckling under utbildningens gång.
Uppgifterna är verklighetsnära. Vi försöker ha ett upplägg som liknar arbetslivet i mediebranschen.
Journalistiskt berättande som grund
Innehållsproduktion handlar om berättande. Inledningsvis ligger fokus i utbildningen på journalistiskt berättande. Du får bland annat producera nyhetsartiklar och nyhetsinslag och göra explainers.
Under utbildningen jobbar vi även med andra typer av kommunikation, till exempel innehållsproduktion på uppdrag av externa uppdragsgivare (organisationer/företag).
Löpande under året analyserar vi medielandskapet och lär oss källkritik, tar upp samhällsfrågor och utforskar civilsamhället. En viktig del i utbildningen är också medieetik och andra lagar och regler som berör medievärlden.
Redaktionellt arbete
Att jobba i mediebranschen handlar till väldigt stor del om samarbete. I flera kurser jobbar vi som en redaktion där du får prova på både ledarroller och att jobba som till exempel reporter, fotograf eller sociala medier-ansvarig.
Första året läses till stor del tillsammans med Media TV-produktion.
År 2 – podd och praktik i mediebranschen
Utbildningens andra år består av en fördjupande radio- och podd-kurs, reportageresa utomlands och praktik.
Radio och podd
Under första året lär du dig grundläggande ljudproduktion. Andra året blir fokus på att utveckla ljudberättandet och att utveckla olika programformat för både direktsänd radio och podd.
Under kursen sänder redaktionen live och du får prova på olika roller inom en produktion, som programledare, producent, livereporter och tekniker
Reportageresa utomlands
Att jobba utomlands är en dröm för många och under hösten det andra året genomför vi en reportageresa till Berlin. Kostnaden för resan betalas av kursdeltagarna själva.
Praktik inom mediebranschen
Sista terminen gör du praktik i ett mediehus, produktionsbolag, redaktion, intresseorganisation eller på annan plats inom medievärlden.
Under utbildningens gång har vi även återkommande inslag om entreprenörskap och vad du ska tänka på som frilansande mediearbetare.
Efter utbildningen
Utbildningen ger dig förutsättningar att inrikta dig på såväl journalistiskt berättande som att skapa olika typer av content för organisationer och företag.
Våra tidigare kursdeltagare jobbar idag som exempelvis innehållsproducent, content producer, content creator, journalist inom tidning/radio/tv, webbredaktör, sociala medier-redaktör, med mera.
Följ våra nuvarande kursdeltagare på instagram på @kaggeholmmedia
Är du nyfiken på var våra kursdeltagare gör praktik? Följ vår praktikblogg!
Hur går ansökan till?
Ansökan öppnar 1 februari 2024. Ansök senast 15 april 2024.
Antagningsdagar är 6-8 maj 2024.
Läs mer om avgifterna under året här.
Läs mer
Läs mer
Så här ansöker du
Skicka in din ansökan till utbildningen du är intresserad av via folkhögskolornas gemensamma system, SchoolSoft. Om du aldrig har använt SchoolSoft behöver du skapa ett konto på Mina Sidor. Efter att du har skapat ett konto och loggat in, kan du sedan fylla i ansökningsformuläret.
Behörighet
3-årig gymnasieexamen eller motsvarande med behörighet för yrkeshögskola. Alternativt uppfyller du kraven för reell kompetens.
Vid ansökan bifogas
- Ett personligt brev där du berättar om dig själv och varför du söker till utbildningen, en halv till en A4.
- Kopior av betyg/intyg från tidigare studier och arbete
- Ditt CV
- Personbevis (inte äldre än tre månader)
- En mobilfilm på max 2 minuter, där du berättar vem du är.
Antagningsprov
Efter sista ansökningsdag görs ett första urval bland de sökande.
Har du gått vidare så kallas du till en av antagningsdagarna (möjligheten att byta dag för antagningsprov är mycket begränsad.).
Har du inte gått vidare får du besked om detta.
Antagningsdagar: 6, 7 och 8 maj.
Sista ansökningsdatum är 15 april 2024.
Vid problem med ansökan kontakta info@kaggeholm.se
Kursupplägg Media Content-produktion
Kurser medieutbildning content
Kurser under år 1
Grundkurs medieproduktion
Här lär du dig grunderna i att producera content – det vill säga att skapa relevant innehåll anpassat för olika kanaler och olika målgrupper. Vi tar avstamp i nyhetsbegreppet och jobbar med berättande för att hitta vinklar och ingångar som funkar i olika ämnen. Du lär dig nyhetsvärdering och att skriva rubriker, ingresser, puffar, notiser och artiklar.
Du får göra rörliga inslag både i team och på egen hand. Påor och avor slipas, liksom intervjutekniken. Du lär dig bildspråk, får grundläggande kunskaper i kamera och redigering i program som Premiere Pro och Photoshop. Sociala medier är en självklar del av kursen. Vi jobbar integrerat med spridning, research och analys för olika målgrupper och olika plattformar.
Skrivkurs
Att skriva är grunden till det mesta du kommer göra inom media. Här lär du dig att skriva läsvärda recensioner och krönikor. Vi jobbar med berättande i det längre formatet i form av reportage och porträtt. Hur fångar du läsaren? Hur får du hen att stanna kvar genom hela texten? Fokus ligger på att hitta människorna, berättelserna och dramaturgin för att få fram den bästa storyn. Först läser vi och analyserar – därefter provar vi själva och utvärderar texterna tillsammans.
Explainer
Hur förklarar man komplicerade saker utan att tappa tittaren? Under explainerkursen använder vi grafik och animationer för att göra det komplexa enkelt. Du lär dig att presentera fakta så att den blir rolig och begriplig. Vi jobbar i After Effects och varvar övningar med att titta på hur grafik och animationer används i olika medieformat. Du gör en egen explainer och får jobba journalistiskt med vinkel, avgränsning och målgrupp för att hitta rätt sätt att presentera ditt innehåll i en vald kanal eller plattform.
Redaktionellt arbete
Att jobba redaktionellt är grunden för mycket av arbetet inom mediebranschen. Här övar vi på redaktionellt arbete i form av att vi under drygt två veckor driver en lokal nyhetssajt. Under kursen går vi igenom de olika rollerna på en redaktion – till exempel reporter, fotograf, redaktör, sajtansvarig och sociala medie-ansvarig. Du lär dig att producera innehåll med snabba deadlines men också att planera för längre jobb och reportage både i text och rörligt. Viktiga delar är nyhetsvärdering, samarbete och att slipa vinklar med träffsäkra påor och skarpa ingresser. Sociala medier är en självklar del i research- och spridningsarbetet. Du lär dig publiceringsverktyget WordPress samt hur du sökmotoroptimerar ditt innehåll för att nå ut.
Skriv-, foto- och layoutkurs
En fördjupning inom porträtt- och reportageskrivande där du även jobbar med foto och layout. Under kursens gång fördjupar du dina kunskaper inom det skriftliga berättandet och stillbildsfoto och du får även lära dig grunderna i redigering av text och bild i Photoshop, Lightroom och Indesign. Det handlar om att få ihop text, bild och layout till en fungerande enhet.
Berätta med ljud
Kursen ger dig grunderna i ljudberättande i reporterrollen. Du lär dig att spela in och redigera och att använda ljudmediets fördelar för att berätta en historia. Du får bland annat öva på att göra nyhetsinslag och reportage i ljudformat.
Beställningsprojekt
Här får du tillämpa dina kunskaper i digital innehållsproduktion i ett projektarbete som utförs i mindre grupper med en extern uppdragsgivare. Varje grupp ska utifrån ett givet ämne/koncept skapa innehåll för publicering på webben och i sociala kanaler. Vi använder de berättarformat som passar bäst utifrån givet ämne/koncept och producerar innehåll i form av text, bild och video.
Personlig utveckling
Under hela utbildningen ingår moment med personlig utveckling där vi vill skapa utrymme för reflektion kring din personliga utveckling. Som folkhögskola vill vi jobba med frågan ”vem vill jag bli” lika mycket som frågan ”vad vill jag bli”. Vi vet att jobb inom mediebranschen kan vara stressigt och utmanande men så klart även inspirerande och givande. Därför tar vi upp ämnen som exempelvis prestationsångest, stress och återhämtning. Tanken med personlig utveckling är även att skapa en trygg sammanhållning och ett gott arbetsklimat.
Under året har vi även lektioner med olika fördjupningar som kan variera från termin till termin. Återkommande inslag under året är även lektioner om att vara frilans och i entreprenörskap.
Kurser under år 2
Podd- och radio-kurs
Med poddformatet har uppfinningsrikedomen exploderat när det gäller nya genrer, innehåll och berättande inom ljud de senaste åren. Vi besöker poddproducenter och går igenom olika typer av poddar för att sedan göra egna produktioner. Men vi börjar med radio. Hur formulerar man en lockande påa, hur ska jag inleda intervjun för att få lyssnaren intresserad, vilket ljud illustrerar bäst känslan jag vill få fram i reportaget?
Vi provar på olika roller på en radioredaktion – programledare, producent, livereporter, tekniker och sänder live på nätet och i luften. Vi lär oss reportage, jobbar med ljud och redigerar i Adobe Audition.
Reportageresa utomlands
Under kursen lär du dig att reka och förbereda medieprojekt i ett annat land. Inför resan får du träffa yrkesfolk med erfarenhet av att jobba professionellt utomlands. På plats hittar du miljöerna, berättelserna och människorna för att få fram dina historier på bästa sätt. Lärarna är med som stöd, men mycket av jobbet – både före och efter själva resan – gör du på egen hand.
Poddprojekt
Du får möjlighet att genomföra ett eget projektarbete inom poddproduktion. Du gör allt från idé till färdig produkt genom att planera och producera eget innehåll. Här ingår även arbete med sociala medier för att marknadsföra och nå ut med sin podd till sin målgrupp. Du kan välja på att göra antingen en pratpodd med video (vodd) eller mer ljudteknisk svår podd utan video.
Praktik i mediebranschen
Största delen av sista terminen gör du praktik på produktionsbolag, contentbyrå, redaktion, intresseorganisation eller annan plats inom medievärlden. Du väljer själv din praktikplats och gör upp om tider och arbetsuppgifter. Många arbetsplatser skriver till skolan och erbjuder bra praktikplatser. Under praktiken har du en handledare som tillsammans med dig ser till att praktiken blir en viktig del av studierna.
Blogg från kursdeltagare
Jesper gör praktik som radioreporter på P4 i Jönköping
Jesper läser andra året på utbildningen i Media TV-produktion.
Clara praktiserar på Efterlyst
Clara läser andra året på Media TV-produktion och gör sin praktik på Alaska Film & TV.
Filippa gör praktik som projektledare på produktionsbolag
Följ med Filippa som läser TV-produktion och som gör sin praktik på Crisp Film.
Lärare på utbildningen
Linda Karlsson
Kursföreståndare & Lärare
Kontakta Linda.
Samuel Edsmyr
Lärare
Kontakta Samuel.
Samuel Wänglöv
Lärare & Skoltekniker
Kontakta Samuel.
Jonathan Foster
Lärare
Jonathan har studerat Media Technology and Arts i California där han är född. Han har varit fotograf sen 2002 när han arbetade med båda action sport och modeindustrin. År 2010 flyttade han till Hawaii för att jobba med olika humanitära projekt på öarna.
Sedan hans flytt till Stockholm år 2015 har han arbetad som chef över fotografi och kreativ produktion för märken som H&M, LÓréal, Eton, Volvo och TV-produktioner för TV4, SVT och Viasat.
Kontakta Jonathan.
Adelina Jakobsson
Lärare
Adelina är en innehållsproducent och även hon har studerat på Kaggeholms folkhögskola. Hon har också en utbildning inom ljudteknik, PA-teknik och liveljud. Utöver Kaggeholm jobbar hon som frilansande fotograf, klippare och grafisk designer. Hon har producerat olika typer av innehåll som poddar, rörligt material och grafiskt innehåll, både själv och med olika contentbyråer.
Kontakta Adelina.
DELTAGARAVGIFT
Skolavgift Skolavgiften går till fika, gemensamma aktiviteter, teknik och försäkring. |
1 800 kr/termin |
Elevkårsavgift Elevkårsavgiften går direkt till elevkåren som leds av elevrådet. Skolan hjälper elevrådet med faktureringen. |
50 kr/år |
Kursavgift Media Content-produktion Kursavgiften går till material, produktion, transport, studiebesök, aktiviteter, utrustning och instrument. |
3 500 kr/termin |
Resa | upp till 12 000 kr |
Total kostnad per termin | 5 350 kr/termin* |
*Hela utbildningen består av fyra terminer. Deltagaravgiften betalas varje termin. |
SPECIFIKATION
SPECIFIKATION
Skolavgift | |
Fika och gemensamma aktiviteter | 1 100 kr/termin |
Teknik | 650 kr/termin |
Försäkring | 50 kr/termin |
Elevkårsavgift | 50 kr/år |
Kursavgift Media Content-produktion | |
Material | 875 kr/termin |
Produktion och transport | 525 kr/termin |
Utrustning och instrument | 350 kr/termin |
Studiebesök och aktiviteter | 1 750 kr/termin |
Resa | upp till 12 000 kr |
Total kostnad | |
Totalt per termin utan kostnad för resa | 5 350 kr/termin* |
*Hela utbildningen består av fyra terminer. Deltagaravgiften betalas varje termin. |
Specifikationen visar hur avgiften normalt fördelar sig på olika kostnader. Fördelningen kan variera något från år till år på grund av löpande justeringar i kursupplägget.
Media Content-produktion för en framtid inom media
Ansök senast 15 april 2024!