UR Måndag 2018-02-18. Äntligen ett riktigt passerkort och inte ett vanligt fult lånekort. Efter åtta veckodagar på praktiken avancerar jag från en vanlig besökare till en medarbetare som är på UR för att stanna. Ja, iallafall till den 31:a maj. Det känns väldigt nervöst. Jag har tryckt på massa saker jag kan som jag nu känner att jag vill kunna bättre. Det är också svårt att bedöma var ribban ligger. Jag har inte fått något utmanande att göra ännu. Det blir mest att researcha och titta ikapp alla videos som “Orka Plugga” redaktionen har publicerat.

Detta är Utbildningsradions egna youtubesatsning som ska lära elever att orka ta sig igenom studierna. Ingen plats kunde passa bättre för en skoltrött elev som jag som bara vill ut och arbeta. Skämt åsido, när det väl händer grejer och jag kan sättas i arbete på riktigt så är det skarpt läge och det känns i hela kroppen.

Målgruppen är 12 till 15-åringar och en verklig utmaning. Det handlar faktiskt på riktigt om att vara down med kidsen och det vet jag inte ännu om jag är. Ärligt talat känner jag mig rätt gubbig som måste googla alla hiphopare och youtubeentrepenörerna som de här killarna och tjejerna tydligen ser upp till. Men det handlar också om att förstå sig på hur utbildningssystemet funkar. Lärarna är dessutom vår sekundära målgrupp eftersom dem använder våra videos till att visa sina elever i den primära målgruppen.

Därför satt jag med redaktionen idag och lyssnade på projektutvecklaren Carina Friborg som berättade mer om den stora utbildningsmässan hon hade varit på i London. Jag fick ta del av berättelser om sci-fi-ideér som virtual reality, närvaro – appar och program för att mäta elevers fokus under lektionen. Själv har jag lite svårt att hålla fokus när massa interna UR-begrepp och historier från gamla fortbildningar och möten kommer upp. Det blir lätt stressigt att fundera på hur man ska ta sig an allt. Var finns youtubekanalen Orka praktisera?

Efter genomgången av utbildningsmässan BRETT återgick mötesmåndagen till ett vanligt redaktionsmöte. Vi diskuterade skolbesöken i Gubbängen och Sundsvall förra veckan, samt hur vi ska konkretisera temat antipluggkultur i våra videos. Youtubekanalen har en stor majoritet tjejer som lyssnar så det gäller att jobba på att nå ut till omotiverade killar i målgruppen. Men att titta på en youtubekanal i studieteknik måste ju räknas som plugg vilket enligt antipluggkulturen som råder är astråkigt eller?

Nåja, jag har till på torsdag på mig att klura på detta dilemma innan det är dags för nästa möte på temat. Jag ska berätta mer om detta ämne när jag gjort lite mer research, det är förresten den titeln jag har i min mail-korrespondens nu, Peter Osterberger – Researcher. Coolt va? Vi får se vad resten av veckan har att bjuda på så fortsätt hänga med mig som praktikant på Utbildningsradions Youtubekanal “Orka Plugga”.

Peter Osterberger, J2