Utöver rekvisita och kontorsjobb så har jag varit med mycket på inspelningar. Inför Unicefgalan hade vi en hel del sketch- och inslags-inspelningar. Där var jag med och utöver att se till att rekvisitan som skulle vara med var på plats så var det jag som oftast hade kontakt med ansvariga på platserna där vi skulle spela in. Jag såg till att det fanns mat och fika så att alla orkade med de långa inspelningsdagarna. Och sen fick jag hjälpa fotografen en hel del! Jag hjälpte till att rigga upp lampor och hålla friggar (ljusreflektorer). Det var den delen jag tyckte var absolut roligast. Jag lärde mig mycket om utrustningen och jag fick se hur fotografen jobbade. Det var väldigt lärorikt för mig då jag vill jobba som fotograf sen.

Och eftersom att jag ofta var nära fotografen blev även min uppgift genom dessa inspelningar att hålla koll på vilken scen och tagning vi var på och klappa 🎬

Som ni ser på bilden fick jag även vara med i rutan en snabbis. Som jag skrev innan vill jag jobba som fotograf, och jag vill absolut inte vara framför kameran. Men på en inspelning behövde vi en person som stod inne i korvkiosken och agerade ”korvgubbe”. Vår plan var från början att det skulle vara personen som jobbade där, men på grund av att vi skulle behöva ta massa omtagningar, så ville redaktören att vi skulle ta någon från teamet som visste hur det funkade med inspelningar. Så, det fick bli jag. Som jag skrev i förra blogginlägget så är det ofta att bara gilla läget och lösa problemet. Så jag hoppade in korvkiosken och spelade korvgubbe. Lite kul såhär i efterhand ändå!

Den första maj var det livesändning av Unicefgalan. Dagarna inför jobbade jag extremt mycket. Det var massa saker som skulle fixas på cirkus (där galan hölls). Så som att skylta, frakta dit grejer, fixa loger osv osv. Utöver detta behövdes ca 200 badgar göras, klippas och lamineras. Detta gjorde jag tillsammans med en annan som jobbade med galan.

Under galadagen var jag medverkandevärd, vilket innebär att jag har hand om några av de som ska medverka i galan. Jag ser till att de har allt de behöver. Jag är deras kontaktperson om de undrar något. Jag ser till att de är på plats backstage i tid för att gå på scen osv.

Samtidigt som jag hade detta ansvar, så var jag den produktionsassen som hade varit med från början. Därför hade jag mycket annat att göra också, och det var mig folk kom till när de undrade saker som rörde tex rekvisita, loger, tider osv. Det var en väldigt hektiskt dag. Jag sprang runt och hade saker att göra hela tiden. När jag kollade stegräknare i min telefon dagen efter så stod den på 12 kilometer. Och då hade jag enbart rört mig inne i lokalen. Haha.

Men det var en sjukt kul upplevelse. Jag lärde mig massa. Både denna dag och på andra inspelningar blir det mycket sista minuten- och problemlösningar, för även om folk försöker ha framförhållning, så är det alltid något som ändras i sista sekund. Det kan göra mig sjukt stressad och irriterad. MEN känslan när man är mitt uppe i ett projekt och springer runt som en galning och letar efter någon klänning som är borta, samtidigt som det hela tiden ringer i telefonen för att folk har frågor, samtidigt som man ska se till att medverkanden är i sminket vid rätt tid, är ändå väldigt kul. Uttröttande. Men kul!

Fortsättning följer.

Amanda Sandin, TV2