Mer rörligt, bredare syn på berättande och större fokus på digitalisering och sociala medier. Nu blir medieutbildningarna på Kaggeholm ännu mer anpassade efter vad som efterfrågas inom medievärlden. I dialog med flera av de största mediehusen och även de mer nischade aktörerna i Norden har vi kartlagt de kunskaper och färdigheter som efterfrågas av nya medarbetare. Undersökningar resulterar nu i två medieutbildningar med än mer fokus på digitalisering, content och rörligt innehåll.

– Det krävs hela tiden bredare kunskaper för att jobba inom media. Vi vill rusta våra kursdeltagare på bästa sätt när de ska ut och jobba. Vi har fått väldigt mycket positiva reaktioner i kontakterna med mediehusen, säger Mats Levander, biträdande rektor och medielärare.

Media Content-produktion handlar om storytelling som berör. Det blir en tydligare inriktning mot targeted content och sociala medier, journalistiskt berättande och berättande i form av text, bild, podd, radio, grafik och rörligt material.

– Vi ser att våra kursdeltagare använder det journalistiska berättandet för att engagera sig i frågor de brinner för. Det kan vara i organisationer, i kampanjer och på sociala medier. Vi ger dem verktygen att nu ut med sina berättelser, säger Mattias Stjernqvist, tf kursledare och lärare på Media.

Media TV-produktion stärker det rörliga berättande och ger verktygen att jobba kreativt med grafik och motion graphics i After Effects. Kursdeltagarna genomför i studioproduktioner och tar fram ett pilotavsnitt i realityformat. Utöver berättande i det längre formatet jobbar de även med social video.

– Förutom att berätta en historia på ett bra sätt måste det även se snyggt ut för dem du vill nå ut till. Vi jobbar med helheten, från idé till mottagare, säger Johanna Litsgård Lebourne, linjeledare på Media TV-produktion.

Som tillval kan man också välja Media Tro & Samhälle. Den är till för de som vill lyfta kristna frågor och värderingar i media. Kursdeltagarna får verktygen att berätta om ämnen de är engagerade inom och lär sig anpassa budskapet i sociala medier med rätt kanal efter rätt plattform. Under året kommer återkommande träffar med engagerande och kunniga föreläsare där deltagarna fördjupar sig inom kristen tro.

För mer info maila Mats Levander eller Mattias Stjernqvist.