Stockholm måndagen 30 maj

Såhär sista veckan på praktiken tänkte jag faktiskt ta tillfället i akt och summera min tid på Gran Turismo Magazine. Vad kul det har varit! Jag har lärt mig massor av att jobba tillsammans med Robert och Gunnar. De är två av Sveriges kanske tyngsta motorjournalister. Tips och tricks och en och annan historia har jag fått med mig.

Jag har fått prova på många olika saker. Allt från att bygga montrar (och riva dem) till att göra en egen testkörning av en Mini Cooper S Clubman och skriva nyhetstexter och kärleksförklaringar till diverse bilar. Jag har till och med nu fått lära mig hur man bäst tar den ökända Eau Rouge-kurvan på Spa-banan i Belgien på bästa sätt. Tveksamt om jag någonsin kommer att få testa ”bromsa-innan-backen-och-håll-sedan-benet-hela-vägen-tricket som Gunnar lärde mig, men det är ändå väldigt intressant för en nörd som jag.

Flera roliga bilar har jag fått uppleva. Gunnar och jag hämtade ut med en Corvette Z06 med 660 hästkrafter och buskörde lite. Samma dag fick jag dessutom provsitta en av Sveriges absolut mest värdefulla och vackraste samlarbilar. En Ferrari 275 GTB (värd någonstans mellan 50 och 100 miljoner kronor). Den konstigaste upplevelsen i bilväg var nog ändå att köra en Citroën 2CV Sahara ner för en trappa!

Jag vet att alla dessa namn och modeller inte säger de flesta av er något – så tillbaka till lite mindre nördiga saker.

Stämningen på redaktionen är alltid toppen! Det var väldigt lätt att komma in i gänget. Alla har varit positiva och väldigt trevliga redan från dag ett. Och tiden …! Tiden har gått så himla fort. Praktiken som har varit snart tolv veckor lång har känts lika lång, eller kanske kort som den kortare vi hade i ettan då jag var på Teknikens Värld i två veckor.

Att välja en sak som varit bäst är nästan omöjligt. Stämningen har varit en av höjdpunkterna. En annan var förstås att åka ut med Gunnar och leva loppan i Corvetten. Eller att anordna bilmässan i Örebro? Men på något sätt tror jag faktiskt det allra bästa var när jag fick göra mitt egna test.

Lukas Dafnäs, J2

 

Stockholm torsdag 19 maj

09.00 Både Jonte och jag kommer nästan samtidigt till kontoret. Strax efter kommer de andra. Till vår förtjusning är det faktiskt riktigt behagligt där idag. Dagen börjar med att jag tar tag i lite texter jag har på mitt bord. Det är mina korrade nyhetstexter som jag ska slänga ett öga på. Nu är det väldigt nära tills nummer sex ska skickas på tryck. Jag ägnar därför hela förmiddagen åt att korrläsa ännu mer. Krönikor, omslaget och artiklarna. Stora delar av tidningen faktiskt. Det är ett ganska trevligt men koncentrationskrävande jobb. Genom att läsa Gunnars och Roberts texter lär jag mig inte bara massor om bilar utan även språket och termerna de använder sig av. Det skiljer sig från exempelvis Teknikens Värld till här på Gran Turismo. Vi har det något friare eftersom GT är mindre och mer nischade än Teknikens Värld som är flera gånger större än oss. Det passar mig bättre att ta ut svängarna lite. Att inte behöva vara så formell hela tiden. Någon lugn låt av Håkan Hellström spelas från Jontes dator. Ett sömnpiller såhär strax innan lunch.

1

Lunch Vid kvart över elva drar alla iväg på lunch. Jag däremot stannar ett tag till. Det är ganska soft tycker jag nämligen att sitta och lyssna på min egna musik och läsa klart texterna jag har framför mig. Även om jag bara stannar en halvtimme längre.

13.00 Tillbaka från min lunch och nu har förmiddagen blivit eftermiddag. Jag tar en extra liten snabb titt på korret jag gjorde innan lunch. För att se att jag inte missat något eller tänkt helt fel. Men allt verkar stämma. Jan behöver hjälp med att samla ihop intressanta personer och företag som kan tänkas vilja ställa ut på vår mässan i November. Dags för researching! Hela eftermiddagen går faktiskt åt till att hitta och kontakta nyckelpersoner och företag inom elektronik och miljö.

16:00 Dags att stämpla ut för dagen och hoppa på min cykel.

Lukas Dafnäs, J2

 

Stockholm måndag 16 maj

09:00 sladdar jag som vanligt in på kontoret (På min trötta rostiga 3-växlade cykel). Ny vecka med nya uppdrag. Det är charmen med att vara på biltidningen Gran Turismo Magazine. Man vet liksom aldrig vad man får på sitt bord.

Magasinet Gran Turismo Magazine är ett relativt litet och ungt tillskott inom motorjournalistiken. Startat av två av Sveriges absolut mest meriterade gubbar, Gunnar Dackevall och Robert Pettersson. Totalt jobbar bara fyra personer med att en gång i månaden spotta ut ett magasin. De andra två är Jan och Jonathan. Jan säljer annonsplatser till mässor och i magasinet. Jonathan är Art Director och handplockad från Auto Motor & Sport som Robert och Gunnar var med och startade i Sverige. Förutom dessa heltidare jobbar en del frilansare och experter inom olika områden. Kenny Bräck skriver krönikor åt oss om hans fantastiska karriär och upplevelser, ni vet han som kraschade i nära 400 km/h under en tävling i USA 2003.

Dagen börjar med den obligatoriska turen till köket för en kaffe. På väg tillbaka till mitt bord går man förbi det stora fönstret ner till Aston Martin-verkstaden vi är granne med. Där stannar jag alltid till. Just nu är det relativt tomt. Men ett par bilar står och väntar på olika ingrepp. På andra arbetsplatser har jag fått stå ut med dålig musik och reklam som dånar i högtalarna. Här är det andra bullar, eller kanske buller? Nere i verkstaden gasas det nämligen ofta häftigt med Jaguarer, Astons och andra engelska bilar. Det är musik som heter duga det!

2

Vi jobbar alla för fullt med att färdigställa det sjätte numret för i år.

Transaxlar kommer att vara temat … Hur smarrigt låter inte det!?

– Du kan ju låna min MINI och göra en testkörning, sa Jonathan förra veckan. Så till detta nummer har jag gjort faktiskt min första, egna riktiga testkörning(!)

Det ska erkännas att det är lite nervöst hur det kommer tas emot av läsarna.

Jag har dessutom fått i uppgift att skriva lite korta nyheter som hänt i bilvärlden. En del i magasinet som jag fått lite ansvar för. Exakt som jag gör på min blogg fast ”layoutat” snyggare. Så förmiddagen går åt till att leta, och skriva om nya bilar och projekt. Corvetter, en cykel från BMW, Mercedes-möbler, en ny TVR så vidare …

12:00 Dags för lunch! Vi ses!

13:00-ish Tillbaka på kontoret. Just nu är det ännu mer nyheter som gäller. Alfa Romeo har släppt info om nya sedanen Giulia. Trots att bilen normalt inte platsar i tidningen är det trots allt en Alfa Romeo. Och ALLA bilmänniskor älskar Alfa! Så den ska vi öppna på. Jag sitter därför just nu och försöker producera en lite mer entusiastisk kärleksförklaring till den nya italienskan. Svårt eftersom jag är mitt uppe i en episk strid mot matkomat. Jag får helt enkelt kriga vidare!

15:30 Jag vann striden mot matkomat och jag har nu gjort mitt för idag. Slutet gott allting gott …

På torsdag hörs vi igen!

Lukas Dafnäs, J2