Ta kontakt direkt, var framåt och visa engagemang. Det är vad som krävs för att få jobb på Expressen. I veckan fick mediestudenterna på Kaggeholm besök av Johanna Odlander och Josefin Berglund från Expressen. De tipsade om hur man får drömjobbet i mediebranschen.

– Det är viktigt att kunna sälja in sig själv och visa att man är intresserad. Ta vara på alla möjligheter som erbjuds, nätverka och hugg rätt personer.

Hur kommer det sig att ni åker runt till olika medieutbildningar och berättar om hur Expressen arbetar?

– Vi har gjort det något år tidigare men fick ett infall att träffa blivande journalister runt om i landet för att berätta om oss. Vi vill bredda bilden av Expressen. Vi är så mycket mer än kvällsnyheter och söta katter! Expressen är en mångsidig arbetsplats med många möjligheter. Vi vill också skapa bra relationer med blivande journalister, och förhoppningsvis locka bra människor till oss. Vi har även besökt JMG i Göteborg och Linnéuniversitetet i Kalmar.

Rekryterar ni främst unga människor till avdelningen för sociala medier?

– Nej, vi har ett brett åldersspann från nyutexaminerade till 60+. Det är mer intresset som avgör.

Hur kommer det sig att ni blev journalister?

Johanna:
– Jag är nyfiken, och ville ta reda på om det var ett så roligt yrke som alla säger. Jag utbildade mig till statsvetare, och funderade lite på vad jag skulle göra. Det var främst en uppmuntran från min farbror som fick mig att söka till JMK. Han sa att en journalistutbildning är en bra grundutbildning oavsett vad man vill göra i livet. Han hade rätt, det är verkligen världens roligaste jobb!
– Jag flyttade ju faktiskt för en pojkväns skull, det skulle man ju inte göra, haha! Men det gick ju bra.

Josefin:
– Som åttaåring visste jag redan att jag ville bli journalist. Jag utbildade mig på Södertörns högskola. Det är ett underbart jobb om man är vetgirig. Man blir allmänbildad och bygger upp en gedigen kunskapsbank av information.

Vad är ert intryck av Kaggeholms journalist- och TV-studenter?

– Jätteroligt att se så många pigga och engagerade elever. Det märks även ett fint engagemang hos lärarna, att de lobbar för att ni ska lyckas i arbetslivet.

Av: Nadya Gruner och Cathrin Larsson

På fotot från vänster: Johanna Odlander, chef för sociala medier. Josefin Berglund, debattredaktör.