Onsdag 16 april. Idag sitter jag och skriver på ett säljbrev till bussbolagen. Jag ringer även runt till kunder som vi väntar på att få olika grejer ifrån för att kunna slutföra deras hemsidor. Största projektet för dagen är annars att jag sitter och lägger upp ett förslag på medieplan åt en kund som ska etablera sig i Sverige. Hur ska de gå tillväga? Vart bör de synas? Vilken är målgruppen och hur når vi den? Dessa är frågor jag fått ställa mig själv och jag har bland annat börjat titta på vilka tidningar som företaget skulle passa att annonsera i och annonsförslag till det. Jag har även skissat upp ett förslag på hur deras hemsida skulle kunna se ut och en SEO-text till det.

Företaget som jag praktiserar på är ett mindre, men en snabbt växande mediebyrå som funnits i snart tre år nu. På mitt kontor sitter två säljare, en IT-ansvarig och VD:n samt säljchefen, även min handledare. Företaget har kontor i Stockholm, Umeå, Västervik och Norrköping och ska även i dagarna etablera sig i Norge.

Jag tycker om egenföretagarstämningen och möjligheten till flexibilitet när det gäller ort och vad för typ av arbetsuppgifter man vill ha. Den kollega som jag samarbetar mest med är It-snubben och många fler än han att käfta med om dagarna, har jag inte. Nu har det i alla fall gått en månad av praktiken och man börjar att känna sig lite hemmastadd och något så när inne i företaget, så nu är det bara att köra på och fortsätta ge allt!

Måndag 14 april. Jag praktiserar på en mediebyrå. Här hjälper vi företag att planera sin marknadsföring samt hur och vart de ska synas rent medialt. Mina uppgifter är lite alla möjliga. Då jag främst är intresserad av skrivbiten så sitter jag en hel del med hemsidetexter, kampanjförslag och liknande.

För tillfället håller jag på att lära mig om sökmotoroptimering och hur man skriver en sökmotoroptimerad (SEO) text. Sökmotoroptimering innebär att man anpassar innehållet i en text på en hemsida så att det skall bli så enkelt som möjligt för Google och andra sökmotorer att finna den och ju relevantare innehåll, placera den desto högre bland sökresultaten. Det är ett faktum att man knappt tittar längre än första sidan med sökresultat, då en hemsida eller det man söker efter ligger högt, uppfattas som att det är det enda intressanta att titta vidare på.  Därför kan det vara väldigt viktigt för till exempel egenföretagare eller i allmänhet nystartade företag att sökmotoroptimera sin text för att inte försvinna i mängden. Det där med SEO är enligt mig lite komplext, jag personligen är kluven.

Och ena sidan så drar det in ögon, och andra så ger det ett sämre intryck väl inne på sidan då SEO går ut på så mycket text som möjligt och upprepade sökord. Sökord relevanta för respektive sida dvs.

Jag föredrar alltså att skriva de icke optimerade hemsidetexterna även om det känns som en bra kunskap att kunna göra även SEO-texter.  Jag tror att SEO kan fungera väldigt bra som en inkörsport till att skaffa klick. Men att när man blivit tillräckligt välkända som det är, kan satsa mer på ett fräscht och professionellt intryck designmässigt och mindre text.

Jag personligen dömer hemsidor helt utefter mitt helhetsintryck av sidan såväl designen som innehåll och jag tror att man kan förlora på en babblig SEO-text och en korrekt uppbyggd hemsida.

Nu ska jag fortsätta skriva vidare här!

Allt väl/ Emy Jensen Cartolano